PDA

Zobacz pełną wersję : wektor - Rezonator basowy



wektor
04.03.2006, 23:27
No to przyszedł czas na kolejną dziwną konstrukcje.
Każdy kto już skompletuje swoje kino domowe, kupi amplituner, kupi/zrobi kolumny, suba jest z niego chwilowo zadowolony. …do czasu aż pójdzie do kina. Później się okazuje ze cos jest nie tak. Niby wszystko jest lepszej jakości, ale czegoś brakuje. W kinie efekty (strzały, wybuchy) nie tylko można było zobaczyć i usłyszeć ale również poczuć. Jedną z możliwości jest zmiana suba. Większy, mocniejszy i droższy głośnik może cos pomoże, ale jest na to ciutek inny (według mnie lepszy i tańszy) sposób.

Rezonator basowy, czyli urządzenie które zamiast dzwięku wytwarza wibracje. Z tego co się orientuje można go kupić. Niestety w Polsce jest on trudny do zdobycia w każdym razie jego tańsze wersje.
Ponieważ od pewnego czasu w piwnicy zalegały mi dwa głośniczki samochodowe 16cm alpharda, które raczej dużo sobą nie prezentują :) , postanowiłem je wykorzystać. Wystarczyło tylko usunąć z nich sekcje średnio/wysokotonowe. Membrany zostały dociążone i wypełnione za pomocą masy akrylowej. No właśnie…..trochę jest problemów z tym wypełnieniem… ..za małe obciążenie nie będzie przenosiło wibracji. Za to za ciężką membranę wzmacniacz może nie ruszyć. Jedynym wyjściem są eksperymenty.
Myślę że resztę wyjaśnią zdjęcia.

http://img56.imageshack.us/img56/8932/phto0007b0zz.th.jpg (http://img56.imageshack.us/my.php?image=phto0007b0zz.jpg)http://img302.imageshack.us/img302/5135/phto00416dq.th.jpg (http://img302.imageshack.us/my.php?image=phto00416dq.jpg)http://img302.imageshack.us/img302/8550/phto00438sz.th.jpg (http://img302.imageshack.us/my.php?image=phto00438sz.jpg)


Wystarczy kilka śrub, nakrętek i podkładki. Do mocowania użyłem nagwintowanego prętu a sam rezonator przykręciłem do tylnej ścianki komory na pościel w tapczanie. Ważne jest żeby mocowanie było jak najbardziej sztywne.

Wrażenia z odsłuchu… ?
Póki co rezonator jest zasilany ze wzmacniacza 10W (z zestawu FPS1000). To o wiele za słaby wzmacniacz (głośniki maja po 30W), ale i tak mogę już powiedzieć ze to działa i to bardzo dobrze. Efekty w filmach dają się bez problemu odczuć. Wybuchy, wystrzały dają wrażenie jakby tapczan się przesuwał. Dodatkowo wydaje się ze bas jest pełniejszy i mocniejszy (a przy okazji sąsiad nie narzeka :)

Jeżeli komuś z was zalegają w domu stare głośniki, zachęcam do eksperymentów. W KD nowy sub może nie dać aż takich efektów i tyle przyjemności z oglądania filmów, jak taki rezonator.

Tasior
04.03.2006, 23:29
Heheh! Dobre,spróbuje cos takiego zrobic,da rade z dwoma arn 150 ? ;)
pozdro

Maxi
04.03.2006, 23:49
wektor, czego ty nie wymyślisz... :P

takero
04.03.2006, 23:54
Maxi, to nie wektor wymyślił ;)
to chyba zaczęło się przy okazji "cośtam kickera" czy jak się to inaczej nazywało :)
Tak czy inaczej pomysł ciekawy, może nie długo będziemy widywać w marketach zestawy 5.2 lub 5.1.1 :)

Maxi
05.03.2006, 00:04
"Maxi, to nie wektor wymyślił ;) "
takero, chodziło mi o to, że wektor ost dziwne konstrukcje przedstawia :P albo sie myle albo sluchawki 5.1 tez wektor zrobil :)

EZO
05.03.2006, 09:18
Jak chcesz czuc dzwiek to sobie wsadz brudne skarpetki w b-r tylko calkowicie nie przesłaniaj srednicy samego portu :)

harman
05.03.2006, 10:20
http://img85.imageshack.us/img85/1007/05726df2c671b1f73e15f713d473e2.jpg (http://imageshack.us)
http://img146.imageshack.us/img146/7467/3ba61f9370c19ce5e371e758972823.jpg (http://imageshack.us)

zguba
05.03.2006, 11:03
no ja tez chyba sobie takie coś zrobie tylko czy nadawały będą sie 10cm no name niskośrednitonowe?

ŁukaszN
05.03.2006, 11:13
EZO a dalczego brudne moze mają jakieś specjalne wlaściwości :>

wektor takie pytanko czy to cos niedostarcza niepotrzebnych zniekształcen??

ja mam lepszy pomysł trzeb zrobic suba co by przenosil od 20hz w doł :D

mIKI
05.03.2006, 11:17
hehe ja tam u siebie nie mam problemu z rezonansami;P wystarczy zapodac troche wiecej wacikow i BSW zajmie sie wszystkim;p wszystko konkretnie wibruje

Kudłaty
05.03.2006, 11:33
lukaszn brudne skarpetki napewno poczujesz ;)

ŁukaszN
05.03.2006, 11:51
hehhe no tak prawda :]

I can feel the beat... :D heheh

wektor
05.03.2006, 12:40
EZO, Ja skarpetki najczesciej to wrzucam do pralki... ....no ale wierze Tobie na słowo :) sam sprawdzac tego nie bede.

Co do glosnikow i zniekszalcen.
Sa dwa sposoby zeby uzyskac wibracje:
Dla glosnikow o duzej srednicy bedzie to opor powietrza (zdjęcia ktore zamiescil harman). Plus jest taki ze membrana nie musi byc dociązona i wtedy mozna zamocowac glosniki poziomo. Minusem (plusem?) jest to ze to rowniez gra i to w dosc nieprzewidywalny sposob.
Dla glosnikow o malej srednicy bedzie to ciezar embrany... ..niestety z powodu wlasnie tego ciezaru glosniki lepiej zeby byly zamocowane pionowo.
W obu przypadkach dobrze by bylo zeby glosniki mialy duze wychylenie i wytrzymalosc mocowa.
Rezonator basowy mozna dostac juz za okolo 140zl wiec raczej glupizna jest kupowanie do tego celu nowych glosnikow czy tez marnowanie na to jakis lepszych modeli.

Znieksztalcenia. Jasne ze sa. Wibracje przenosza sie na tapczan i dechy lekko graja. Ale co z tego? W KD jest wazniejsza ilosc dopiero pozniej jakosc. Do muzyki to sie nie nadaje ale od tego jest ON/OFF.


hehe ja tam u siebie nie mam problemu z rezonansami;P wystarczy zapodac troche wiecej wacikow i BSW zajmie sie wszystkim;p wszystko konkretnie wibruje
...swoja droga akurat sub nie jest urzadzeniem do wytwarzania wstrzasow. Rezonator daje efekty tam gdzie sie go umiesci. Wibrujace szafki i inne rzeczy raczej nie sa dobrym efektem ubocznym

ŁukaszN
05.03.2006, 12:47
Wystrczy usiąść na subie i nie ma problemu :] Masaz pośladków hehehe ;)

wektor
05.03.2006, 12:49
Wystrczy usiąść na subie i nie ma problemu :] Masaz pośladków hehehe ;)
Na swoim moge ukladac domek z kart... ...wiec w moim przypadku to nie dziala.

Kudłaty
05.03.2006, 13:12
a ja mam koncepcje zbudowania kanapy z wbudowanym subem... tylko nie mam czasu zeby to zrobic... nawet mam glosnik do tego idealny

Święty
07.03.2006, 22:34
kiedyś widziałem w programie motoryzacyjnym w TV jak facet w maluchu zamontował głośniki w siedzeniach. nie pamiętam co to były za głośniki, ale pamiętam, jak mowił, ze podobno fajny efekt daje:) tylko po co kupowac sprzęt b. drogi skoro słucha się dupa to może lepiej hanseny za 16 zł sztuka z allegro:):)

djmunio
08.03.2006, 11:24
Fajna konstrucja i ciekawy pomysł

screws
12.03.2006, 14:42
Chyba skusze sie na zrobienie czegos takiego posiadam dwa stare midwooferki Philipsa
z kolumienek o srednicy ok. 13 cm. zobaczymy co z tego wyjdzie:D.

Glosniczki podpioles w przeciwfazie? chyba tak...

wektor
12.03.2006, 15:52
Glosniczki podpioles w przeciwfazie? chyba tak...

nie inaczej.

screws
12.03.2006, 18:07
Glosniczki podpioles w przeciwfazie? chyba tak...

nie inaczej.

czyli jak??? :D w fazie???

Tasior
12.03.2006, 18:18
w przeciw fazie..... pomysl logicznie coby sie stało gdyby byly w tej samej fazie..

screws
12.03.2006, 19:50
w przeciw fazie..... pomysl logicznie coby sie stało gdyby byly w tej samej fazie..

nic by sie nie stalo.... :D, a tak na powaznie to nie mile by sie dzialo.

troszeczke zle zinterpretowales moja intencje:), wiem ze nie w fazie ale wolalem sie upewnic co do podlaczenia moze wektor wymyslil jakies nowe polaczenie :P, po nim mozna
sie wszystkiego spodziewac :D... [oczywiscie w pozytywnym sensie].

takero
12.03.2006, 19:53
zrób taki rezonator i podłącz głośniki w fazie i zobacz jak trzęsie ;]

Tasior
12.03.2006, 19:54
taaaa.... tak bedzie trzesło ze az sie membrany zniszcza :D

screws
12.03.2006, 20:03
zrób taki rezonator i podłącz głośniki w fazie i zobacz jak trzęsie ;]

nie no az takiej mocy nie potrzebuje:D, jeszcze lozko mi sie rozpadnie :D, chyba wystarczy mi jak podlacze w przeciw fazie :P.

akurat dzisiaj mialem okazje uslyszec glosniki ktore graly wczesniej przez chwile w fazie :D u kumpla w takim subie Tonsila na tandemie dwoch GDN 13/50 cos tam:D. zmienial zwrotnice i wygluszenie glosniki podlaczyl w fazie i stwierdzil ze "pierdzialy a nie graly wiec zamienil bieguny kabelkow i zaczely grac, ale inaczej niz od nowosci". :D

Tasior
12.03.2006, 20:16
polecam czytac artykuły,bo ludzie sie moga z Ciebie smiac :) chyba niewiesz o co nam chodzi...

screws
12.03.2006, 20:47
dobra nie jasno sie wyrazilem i pewnie pare osob (wszyscy?). zle mnie zrozumieli.
wiem ze w fazie to nie zagra dlatego napisalem o kumplu... on podlaczyl glosniki w fazie i dlatego nie graja juz tak jak kiedys (bo sie znisczyly glosniki:D).

jezeli graly by w fazie to membrany by sie "wypompowaly" nawzajem lub zderzyly. jezeli podepniemy w przeciwfazie to jedna sie wychyla a druga cofa i na odwrot.

nie no az takiej mocy nie potrzebuje:D, jeszcze lozko mi sie rozpadnie :D, chyba wystarczy mi jak podlacze w przeciw fazie :P.

zamiast mocy powinien uzyc slowa trzesienie i to miala byc zartobliwa odpowiedz z tym lozkiem i faza jak widac nie wyszlo :D.
------------------------------------------------------------------------

Aha Wektor uzywasz do tego jakiegos filtru czy calym pasmem idzie ten rezonator?

wektor
12.03.2006, 22:57
dla sprostowania "nie inaczej" = Tak :)
Odnosnie zasilania tego... ..identyczny wzmak jak do suba czyli koncowka + (najlepiej) regulowany filtr aktywny.